» مشهد » مراکز گردشگری و تفریگاه های مشهد » آرامگاه و موزه نادرشاه افشار
آرامگاه نادر شاه افشار
مراکز گردشگری و تفریگاه های مشهد

آرامگاه و موزه نادرشاه افشار

خرداد 14, 1401 زمان مطالعه: 12 دقیقه 9059

شرح زندگی نادر شاه

شرح زندگی نادرشاه افشار

نادر شاه افشار موسس سلسله افشاریه به سال ۱۱۰۰ هجری قمری در قلعه دستجرد درگز چشم به جهان گشود. وی در خانواده ای از ایل قرقلو که یکی از طوایف افشاری بود رشد و نمو یافت و او را به نام جدش ندر قلی بیگ نامیدند نادر به هنگام جوانی در برابر حملات طوایف مختلف شجاعت و شهامتی توصیف ناپذیر از خود نشان داد و شاه طهماسب دوم صفوی را ناگزیر ساخت تا از وی در سایر منازعات و درگیری ها به عنوان سرداری کارساز سود جوید. وی به مناقشه ی افاغنه در ایران پایان داد و سرانجام پس از آخرین شکست شاه صفوی از نیروهای عثمانی نادر قلی بیگ به سال ۱۱۴۸ هجری قمری در دشت مغان به پادشاهی ایران برگزیده شد و تاج شاهی بر سر نهاد. عمده توفیقات نظامی و فتوحات وی در نواحی ،عراق قفقاز، قندهار، بخارا، هندوستان و تصرف خوارزم بوده است. ساخت عمارت موسوم به قصر خورشید و برخی ابنیه ی دیگر در شهرستان کلات از اقدامات مهم او در دوران حیاتش به شمار می آید.

نادر در آخرین سال های سلطنت اش به نوعی مرض روحی دچار شد و به اطرافیانش ظلم و ستم وحشتناکی روا داشت این تغییر احوال موجب روشن شدن آتش شورش ها و فتنه های بسیاری گردید تا آن که در دوم جمادی الثانی سال ۱۱۶۰ هجری قمری هنگامی که برای سرکوبی شورش اکراد در فتح آباد قوچان به سر میبرد به تحریک علی قلی میرزا برادر زاده اش و با همدستی تعدادی از افراد سپاهش به قتل رسید نادر شاه آخرین کشورگشای ایرانی بود که به وقت حکمرانی اش علاوه بر آن که دشمنان ایران را سرکوب کرد موجبات سرافرازی و گسترش خاک ایران را نیز فراهم کرد.

موزه نادری

موزه نادری

در سالن اصلی بنای آرامگاه نادر تالاری به منظور معرفی آثار تاریخی دوره افشاریه ساخته شده است. تالار شماره یک به نمایش انواع سلاحهای دوره افشاریه تابلوهای نقاشی از نادر و جنگهای او وسایل سوار کاری هم چون زین و برگ اسب در عصر افشار تا قاجار و نسخ خطی از تاریخ جهانگشای نادری دره نادری و …. اختصاص یافته است. از آثار ذیقیمت این موزه میتوان به دو قبضه شمشیر متعلق به نادر شاه که روی یکی عنوان رکابی السلطان نادرشاه حک شده و روی دیگری بینی با مضمون شاه شاهان نادر صاحب قرآن هست سلطان بر سلاطین جهان نقش بسته است اشاره کرد. این شمشیر ارزشمند در سال ۱۱۳۸ از جانب کافه ی مردم ایران در روز تاجگذاری نادر در دشت مغان به او اهدا شده است. تالار شماره دو نیز در سال ۱۳۷۳ به همت سازمان میراث فرهنگی به بهره برداری رسیده است.

موزه نادری

در این تالار اطلاعاتی در خصوص زندگی نادر شاه و عصر افشاریه بر روی تابلوهایی تعبیه شده به نمایش در آمده است شایان ذکر است که به همت سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در سال ۸۶-۱۳۸۵ مقدمات بهسازی و ساماندهی موزه نادر آماده گردید و با ساخت ویترینهای جدید و نصب سیستم های حفاظت کننده موزه ای و فضا سازی مطلوب این موزه در شرایطی ایده آل به روی بازدید کنندگان گشوده شده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

SunMehraban

SunMehraban

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت